I, Me, Myself – Part 2

Assalamualaikum…

Okeh, hari tu dah bagi tau nak continue part 2 with my carrier life kan. Tapi tak de lah nak bagi tau detail aku kerja kat mana, just nk share experience la. Kerjaya aku bermula dengan practical. Biasa la tahun akhir dekat U, sibuk dengan practical and final year project. Seronok sbb practical period untuk course aku, on the last semester. So lepas practical takdelah nak fikir masuk belajar balik which is memang dah takde perasaan nak belajar lagi dah.haha…

Duration of my practical training around 6 months, started from 1 May 2012 till 31 Oct 2012. Mula2 nak cari company untuk start practical ni memang kelam kabut jugak la. First time experience macam apply keje kan. Pastu tak tahu nak keje apa and nak keje kat company mana. Seingat aku, aku cume apply 3 or 4 company. Most of the company area Kuala Lumpur, tengah2 bandar, yang penting berdekatan LRT (konon boleh g keje naik LRT la) huhu… Rasanya antara 3/4 company tu, 1 company je aku kene interiew, tapi tak lepas pun.huhu… Fail part speaking kot.haha… Then, aku dapat offer daripada satu company ni thru email je, job under consultant service department. Ingt nak tunggu offer lain dulu baru pilih, tapi memandangkan masa tu dah dekat sangat dengan tarikh submit company name to Faculty General Office, aku accept je la dengan tawaran allowance RM300 je. T_T (boleh la walaupun aku punye allowance paling rendah kalau tak silap). Nasib baik sepanjang practical tu aku dapat tinggal kat hostel je, so duit guna tuk pergi balik keje and makan je la.

Aku sepatutnya start practical 1 May, tapi boleh pulak pagi tu aku malas and call company “boleh tak kalau saya start esok?” hahaha… tak ke lawak and sukati aku je nak request2 macam tu. Then person in charge form that company pun baik sangat reply “ikut awak la. kami akan record, follow date start awak masuk company“. So hari tu aku melepak je dalam bilik sedangkan orang lain dah start lapor diri kat company masing2.haha… Esoknye aku bersiap and berjalan ke bus stop dengan afiqah and izyan. Ha…first day aku nak g keje tu la ada perkara yang tidak diingini berlaku. Pagi tu boleh dikatakan lambat sikit la bergerak ke bus stop. Pastu tunggu bas tak datang2 dekat setengah jam. Aku, izyan and afiqah decide nak naik teksi je. Dari jauh dah nampak 1 teksi and ktorg aim nak tahan and naik teksi tu. Dah nampak dah sebenarnye teksi tu slow motion je gerak tapi ktorg tak hirau sangat. Dah naik teksi tu mula rasa tak selesa. Masa tu gerimis sikit, boleh plak tingkap teksi bahagian pemandu tak boleh tutup. Kami bertiga jadi mangsa kat belakang kene hujan (terutama aku sebab aku duduk belakang pemandu,hahaha). Then, sepatutnya tak sampai 15 minit pun dari hostel nak ke stesen LRT, pagi tu jadi setengah jam baru sampai LRT. Stress ya amat, pakcik teksi tu drive slow and steady betul. Sabar je la pakcik.huhu…Kelam kabut la ktorg kejar LRT. Tambah setengah jam lagi perjalanan, memang aku dah cuak la confirm aku sampai lambat. Dah la first time datang, tak tau selok belok bangunan kat situ. Dua tiga kali jugak la aku pusing2 blok kat area situ, siap tanya semua orang aku nampak. Sampai je depan ofis, disambut dengan senyuman oleh receptionist kat situ. Di suruh duduk kejap, aku apa lagi cari kerusi bawah aircond.hahaha… But then, alhamdulillah tak kene marah ke apa.huhu…

Settle short briefing, terus diassign under BI (Business Intellignece) team. Memang blur la nk buat apa sebab tak de orang sangat kat ofis tu and yang ada pun sibuk buat keje. And from that point la aku kenal SAP, BI, BW and also baru ku tahu macam mane kerja sebagai seorang consultant.hahaha… Walaupun mula2 aku tak berapa minat, tapi dah start belajar and dah start buat keje (setelah seminggu dorg suh cari sendiri and study sendiri artikel yang berkaitan) minat tu datang sikit2 and rasa bersyukur sangat involvekan diri dalam bidang SAP ni.

SAP (System, Application, Product)

Okeh, meh nak cite sikit pasal SAP. SAP ni sangat luas kalau nk study. SAP ni adalah system to keep track every data transaction for an organization. SAP ni famous la dengan company2 besar macam O & G (Oil & Gas) and IT company. SAP ni blh dikatakan ada 4 bahagian.

  1. BASIS – handle pasal network, server, connection. kalau server down, table space dh penuh ke, dorg la yg settle.
  2. FUNCTIONAL – functional ni ikut module such as HR (Human Resource), FICO (Financial Controlling), MM (Material Management) and banyak lagi. so dorg akan attend request from their respective user (based on department) and configure/create new requierements.
  3. TECHNICAL – basically technical thing refer to ABAP. ABAP ni SAP punye programming.
  4. REPORTING – ha, ni part aku under BI (Business Intelligence). terbahagi kpd 2, BW (Business Warehouse) and BO (Business Object). BW ni back end, which is extract data2 from SAP (yg functional and user dah create and key in transaction in SAP) and store dlm BW. Then, hasilkan  report drpd data2 yg dh extract td. BO ni plak front end dr segi presentation, nak nampak lg menarik bila korg present report instead of using excel or powerpoint.

Experience aku masa jadi consultant byk yang best la. Flexible working hour, working place. Kirenye xde la kisah sgt dtg lmbt keluar ofis awal ke, then boleh work from home. Kerja plak dalam team, dapat team lead best plak tu, kerja pn seronok (kerja lewat sampai tgh malam pn best.bujang lg la konon masa tu.hehehe…). Pastu tamat je 6 bulan practical training, company tu terus offer nak serap masuk as permanent. Memang seronok la. Takyah susah2 hati nak cari kerja lain. So continue je dgn kerja yg ongoing. Byk jgk project aku involve and byk la experience jumpa and handle macam2 org. Tipu la kalau takde langsung orang yg stress dgn keje dorg kan. Aku ade satu tahap yg stress sgt dan menyebabkan aku berenti kerja apabila management dikuasai oleh client and diassign dgn workload yg sepatutnye upper level punya kerja. Aku tamatkan khidmat aku at my first company end of September 2013.

Then kawen!!! hahaha….Rezeki kawen aku dpt offer company baru, and start kerja 1 October 2013. Aku still continue buat SAP BI. Maka disini la aku sampai sekarang. So far, ok je kerja aku (sbb xbyk keje sgt pn.hahahaha…). Tgh tunggu new project ni tp ntah bile la nk start. Dah boring sgt ni boss.hahahaha…

Note: nak tau lebih detail pasal SAP boleh cekedout kat link ni http://help.sap.com/.
okbai. nk continue pasal marriage and family life plak.hehe…

Leave a comment